onsdag 28 juli 2010

Zuchiniris med tomatsås

Har idag gjort några nya maträtter. Dagens rätt blev zuchiniris med tomatsås. Till det riven morot, alfalfagroddar, fänkål, oliver, äpplechutney och svartpepparost. Tomatsåsen är samma som innan, chutneyn hittade jag på själv, riset och osten är inspirerade från Ani's raw kitchen med anpassning till vad jag hade hemma/kunde få tag på.

Zuchiniris
1 zuchini
1/2 charlottenlök
1 tsk spiskummin
1/2 dl myntablad
6 dadlar
2 dl valnötter
1 tsk salt

Skala och hacka zuchinin. Finfördela i matberedare till risstorlek. Hacka lök, mynta, dadlar och valnötter. Blanda ihop allt. I receptet var det tranbär istället för dadlar (och mycket mer, tyckte det blev för mycket sötma), färsk koriander och korianderpulver men däremot inte mynta. Jag tyckte det blev helt suveränt! Skulle även passa bra med färsk fänkål i!

Svartpepparost
1 dl cachewnötter
1 dl solrosfrön
1 vitlöksklyfta
Mycket svartpeppar
2 tsk citronjos
1 tsk salt
vatten

Mixa allt! Lätt som en plätt och sånt som är lätt att ha hemma. Enligt receptet skulle de vara enbart cashewnötter men jag hade inte tillräckligt mycket så jag tog även solrosfrön. Den blir god och len att ha som sidedish. Smaken var jättebra i kombination med zuchiniriset.

Äpplechutney
1 äpple
1/2 dl russin
Kanel
Vitlök
Etiopisk peppar (kryddblandning med cayenne och chilipulver)
En chilifrukt

Mixa allt, krydda efter smak. Den ska bli stark!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar