tisdag 27 juli 2010

Måttlighet

Äter gårdagens rester och funderar på måttlighet. Förr skulle det inte bli några rester kvar. Jag har haft svårt med måttlighet, bland annat när det gäller mat. En burk oliver stod i kylen max en dag, en ost åts upp på 10 min, glassen slickades upp till sist skrapet. Det börjar förändras. Jag hoppas jag kan vara måttlig med kaffet också. Tre koppar den här veckan vilket är alldeles för mycket. Jag har haft ont i magen senaste veckan. Jag vet inte om det är kaffet, alkoholen eller stressen. Det börjar bli bättre men de dagar jag äter mycket lagad mat känns det värre. Jag har fortfarande som mål att äta frukost, ett huvudmål och 1-2 mellanmål som raw. Det blir alltså ett huvudmål och 1-2 mellanmål som tillagat. Det funkar de flesta dagar och dom dagarna det funkar svider det mindre i magen.

Jag känner mer och mer att jag har fått bukt med min hunger. Jag har haft svårt med den. Den suger tag i mig och jag kan liksom inte hejda mig. Fast det kan knappt kallas hunger utan bara början av det. När jag väl känner riktig hunger är det skönt. Att få känna hur magen och kroppen känns som tom. Jag tror att hungern tidigare har varit näringsbrist. Nu klarar jag mig längre, jag kan vänta till att magen är helt tom eftersom näringen räcker längre än så. Att få äta när jag är ordentligt hungrig är så mycket skönare och godare än när jag bara är mentalhungrig. Att jag kan sluta äta i tid är också helt fantastiskt. Tyvärr har jag ännu inte lärt mig sluta dricka i tid.


Har läst en artikel om Raw Food och Ayurveda med lite tips, där jag plockat ut det viktigaste för att bli mer balanserad (inte för att jag känner mig obalanserad...):

* Använd örter med lungnande funktion, tex kamomill.
* Träna kardiologiskt/aerobiskt för att öka kroppstempereratur, agni (matsmältning) och sömnkvalité.
* Använd kryddor/örter som ingefära, cayenne, svartpeppar, koriander, kummin, fänkål, senap, krasse etc för att öka agni och metabolism.
* Ät inte kylskåpskall mat/dryck.
* Drick hett vatten till eller mellan maten för att få värme.
* Drick färsk ingefära, linfröolja eller olivolja i jos för att öka näringsupptaget.
* Färsk lime- eller citronjos ökar också agni.
* Olivolja, valnötsolja och linfröolja på sallader minskar vataökning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar