onsdag 28 juli 2010

Folk

Jag har ju lite problem med människor. Jag tycker de lägger sig i för mycket, bryr sig för mycket, stör för mycket. Är för många. När det gäller mina val i livet har jag fått mycket skit. Jag är relativt diskret. Jag snackar oftast inte i onödan. Inte med människor jag inte känner väldigt väl. Ändå blir människor provocerade. Av att jag blev vegetarian. Sen vegan. Frukterian. Intresserad av andlinghet. Till och med att jag tycker om yoga. Att jag flyttar från sthlm. Att jag vill leva på det naturen har att ge. Att jag inte vill använda kemikalier och parfymer. Att jag färgar håret i "fel" färg. Att jag rakar av håret på huvudet. Att jag inte rakar benen. Att jag blir äcklad av kött. Att jag inte vill dricka kaffe. Att jag försöker ta hand om mitt liv och göra upp med mig själv och min omgivning. Att jag inte går med på att folk behandlar andra illa. Att jag är emot ägande eller inte vill ta ut ockerhyra. Att jag inte ser upp till folk med status och pengar. Det finns hur mycket som helst men jag har ändå kommit lindrigt undan i jämförelse med andra.

Nu är det raw fooden som får sitt. Jag är trött på kommentarer som "har du också blivit lurad" eller "det är mode..." men det finns dom som verkligen blir drabbade. Som blir anklagade för ätstörningar eller vara smått sjuka i huvet. Vänner som vänder dom ryggen. Sånt är sjukt. Jag väntar bara på att jag också drabbas och det gör att jag inte har lust att prata med folk. Jag undviker helt enkelt att berätta vissa saker. De har inget med det att göra. Det handlar inte bara om maten utan om allt. Folk har helt enkelt för mycket åsikter om hur andra ska leva sina liv. Jag önskar att jag kände fler som mig. Inte bara när det gäller maten. Utan allt. Jag har nästan alltid kännt mig ensam. Oftast värst, mest extrem. Jag vill vara lagom och passa in utan att göra våld på mina värderingar. Det går inte ihop.

Ibland undrar folk varför jag är sur och vresig. Är distanserad, opersonlig och svår att få kontakt med. Det är ju för att jag vet vad det leder till. Anklagelser och skitsnack. Bättre att folk inte vet hur jag är och vad jag egentligen tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar