måndag 26 juli 2010

Hudvård

Idag har jag tagit mig i kragen och gjort lite naturkosmetika. Lyckades göra både hårbalsam, spraydeo, krämdeo och ansiktsolja. Jag behöver inte nödvändigtvis göra allt själv men jag tycker om när jag vet vad det är i det jag använder. Jag vill inte ha kemikalier, mineraloljor, konseveringsmedel, färgämnen, parfymer, djurrester eller något djurtestat på huden. Vissa saker som är enkla och billigare att göra själv kan jag lika gärna göra. Det går väldigt bra ihop med raw food-tanken. Allt jag gör känns inte helt konsekvent eller i samklang men det här gör det.

Jag önskar att jag hade mer tid, energi, engagemang och pengar för att göra ännu mer. Det krävs ju en del kunskaper för vissa produkter och en del pengar för andra. Jag får nöja mig med det här så länge, kanske utvecklar det längre fram. Naturkosmetik är en hel vetenskap, det lilla jag vet är bara en bråkdel och oftast måste jag slå upp det i böcker för att vara säker. Det jag verkligen skulle vilja göra är smink men eftersom jag sminkar mig så sällan skulle det inte vara ekonomiskt hållbart.

Ögonolja mitt recept
10 ml Jojobaolja (normaliserar talgutsöndring, solskydd 4, ersätter spermacetioljan, binder fukt).
10 ml Tistelolja (linolsyra)
3 ml Arganolja (cellstimulerande, hudregenererande, E-vitamin, karotin, triterpener, fytosteroler)
3 ml Gurkörtolja (Minst 20% GLA, utan gla förlorar huden sin smidighet, åldras snabbare och får svårare att tåla solljus och läka småsår),
3 ml Havtornfruktolja (karotin och palmitolsyra, e-vitamin, alfalinolen 30%),
0,5 ml Vitamin E (motverkar oxidation/härskning av oljan och hindrar uppkomst av fria syreradikaler
1 dr eterisk olja olibanum (verkar stimulerande och sammandragande, bra vid förebyggande behdnling av rynkor och ärr)
1 dr eterisk olja ylang ylang (har balanserande effekt på fettproduktionen, bra mot finnar, föryngrar huden och lugnar irriterad hud)
1 dr eterisk olja lavendel (förmåga att läka och renegerar huden samt understödja hudens egen förmåga att bilda ny vävnad när över- och läderhuden är skadad)


Tvättbalsam med Jojoba
Jag brukar tvätta håret med bara balsam. Schampoo behövs bara när jag haft i onaturligt gojs. Se http://lockig.se för inspiration till ett schampoofritt liv!

Steg 1:
86 ml destillerat vatten
4 ml jojobaolja (bra mot mjäll och torrt hår)
1 ml guarmjöl (motverkar statisk elektricitet, gör håret mjukare och lenare. Även som förtjockningsmedel)
4 g balsamemulgator

Steg 2:
20-25 dr eterisk olja:
¾ citrongräs (bra mot mjäll)
¼ ylang ylang (bra mot fett hår)

Värm steg 1 till 70º c (i vattenbad). När allt är smält vispa smeten ordentligt till det är helt slätt och har svalnat till 25-30º. Tillsätt steg 2 vid 25º c.

Sänk sist ph-värdet till ca 6 med hjälp av citronsyra eller mjölksyra. Hudens ph är 4-6, surast under armarna, på fötterna och i underlivet. Utan konserveringsmedel (förutom de eteriska oljorna) har balsamet kort hållbarhet.

Förutom första gången har jag inte lyckats helt med det här balsamet. Den här gången pga att batterierna till vispen var slut. Det krävs ordentligt vispande under uppvärmningsfasen för att balsamemulgatorn och guarmjölet ska lösas upp och emulgera ordentligt. Nästa gång kanske jag använder mixern men risken är att hälften stänker upp från burken.

Deokräm
Oftast använder jag deokrämen, den är effektivare än sprayen men ibland använder jag sprayen som variation. Sprayen kan göras mer effektiv med citronsyraester för surare effekt, kanske även alkohol kan användas istället för vatten. En deo borde egentligen inte vara antiperspirant, dvs med ämnen som täpper till svettkörtlarna. Dom finns ju där för att svettas, det är naturligt, något som behöver komma ut. Mina deosar har en svag antisvetteffekt men är inte lika effektiv som de flesta i affären. De ska dom inte vara heller! Däremot så ska de förhindra bakterier att bildas (genom att vara sura) och döda bakterierna som redan bildats.

3 tsk sheasmör (konsistensgivare och bra mot torr, skadad hud)
2 tsk kakaosmör (konsistensgivare)
Smält

1 tsk tistelolja
3 tsk bikarbonat (absorberar fukt)
2 tsk majsstärkelse (absorberar fukt)
1 tsk vitamin E
Eteriska oljor:
2 dr geranium (sammandragande effekt)
1 dr grönmynta
1 dr tea tree (bakteriedödande)
2 dr citrongräs

Rör i resten när smöret svalnat men ej stelnat. Ställ i kylen för att få det att stelna helt. Applicera med fingrarna.

Deospray
30 ml vatten
1 ml alun (sammandragande/anti-perspirant, surgörande och antiseptiskt)
3 dr lavendel (bakteriedödande, förstärker de andra)
3 dr geranium (sammandragande effekt)
1 dr enbär (bakteriedödande)
1 dr tea tree (bakteriedödande)




Råkost.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar