lördag 7 augusti 2010

Bollar

Jag har gjort färdkost och snacks i form av bollar inspirerade av Erica Palmcrantz bok Raw delight men ändå ganska annorlunda. Grunden och proportionernas är henne men mycket av ingredienserna är utbytta..

Jag hade i kakao, carob,acai och maca så de ska vara riktigt energirika men jag vet inte hur mycket det egentligen blir i varje boll. Det krävs kanske mer för att vi ska få ut något av det? I de här tycker jag i alla fall inte jag kan klämma i mer utan att det förstör smaken, det är redan i mesta laget. Nästa gång ska jag testa att byta ut en del av russinen mot gojibär. Många skulle nog tycka att bollarna är för osöta men jag gillar dom så. I sånt fall kan man ju ta mer russin eller lite agavesirap istället för vattnet.

Energibollar
5 dl valnötter
0,75 dl solrosfrön
0,5 dl hasselnöt
0,5 dl mandel
3 msk linfrön
3 msk sesamfrön
Valnötterna är grunden, i övrigt tog jag drygt 2 dl blandade nötter/frön av det som fanns hemma men försökte få i så mycket olika som möjligt för att få i sig olika näringsämnen, annars blir det lätt att jag snöar in mig på en nöt.

2 dl russin
1 dl dadlar kan bytas ut mot russin eller vice versa
2 msk macapulver
1-2 msk acaipulver
2 msk kakao
2 msk carob
Ev hampafrön att rulla i.
1 nypa salt
2 msk vatten

allt ska såklart vara rå

Mixa nötterna, börja med linfrö och sesamfrön. Nötterna gärna lite grovhackade. Ha i russin och dadlar, mixa. Ha i resten! Mixa och rulla. De var även goda innan powerfooden kom i. Skulle kanske funka med naturella med lite vaniljpulver i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar